Sarrera honetan,
gure eskualdeko zuhaitz nabarmenetariko batzuk erakutsi nahi ditugu, dela beren
izakera historiko eta sozialagatik, dela bere erlijiozko izaeragatik, edo bere
tamainagatik. Ez ditugu kontutan hartu
lorategi edo parkeetan hazten diren aleak, nahiz eta tamaina edo adin itzelezko batzuk, egon badaude. Nolanahi ere, beste sarrera batentzako gaia
izan zitezkeen.
Mostramos en esta entrada algunos de los
árboles más destacados de la comarca en virtud de su carácter histórico y
social, su vinculación religiosa o sus dimensiones y singularidad. Entre estos
no hemos incluido ningún ejemplar que crezca en jardines, villas o parques a
pesar de que hay cedros, secuoyas, palmeras o tuyas de proporciones o edad considerable;
en cualquier caso, éste sería el tema de otra entrada en el blog.
Aipatu beharreko
lehen zuhaitza, Artziniegako Arteko Andra Mariren santutegiko artea (Quercus ilex) izango litzateke. 1995.
urtean “Zuhaitz Nabarmen”
izendatua izan zen, Euskadiko ingurunearen babeserako dagoen
figuretariko bat; 25 mtako garaierakoa, 8,6 mtako perimetrokoa eta 28 mtako
adaburukoa. Kondairaren arabera, Ama
Birjinaren irudi bat agertu zen mirariz
leku horretan bertan hazten zen arte
baten gainean, bere gurtzari eta gaur
egungo elizaren eraikuntzari sorrera emanez.
Del primer árbol que habría que hablar es
de la encina (Quercus ilex) del Santuario de Nuestra Señora de la
Encina en Artziniega. En 1995 fue declarado Árbol
Singular, una de las figuras de protección del medio natural existentes en
Euskadi; posee una altura de 25 m, un perímetro del tronco de 8,6 m y una copa
de 28 m. Cuenta la leyenda que una figura de la Virgen apareció milagrosamente
sobre una encina que crecía en este mismo lugar dando origen a su culto y a la
construcción del templo actual.
Hala ere, esan
beharra dago hau ez dela eliz edo baseliza baten ondoan dagoen arte bakarra.
Gure eskualdea horrelakoaz beteta dago, eta nahiko arrazoia badago lotura hau
nabarmentzeko eta guzti horientzat babes figura bat sortzeko: Artziniegako San
Antonioko baselizan, Retes Tudelakoan, Sojogutin, Kexaako Elurretako Andra
Mariren baselizan, Menagarain (non kanposantuan bertan ale bat dagoen),
Arespalditzan, Lezaman, Lendoño Goikoan, Lendoño Beheko Pozako baselizan,
Belandian, Mendeikan… Gainera, erlijiozkoak ez diren beste leku sinbolikoetan
ere ageri da, Artziniegako Udaletxean edo Zaraobeko gainan bezalakoak.
Aunque esta encina no es la única que
crece junto a una iglesia o ermita, la comarca está llena de ellas y debería
ser motivo para destacar esta vinculación y crear una figura de protección
hacia todos ellas: ermita de San Antonio en Artziniega, Retes de Tudela,
Sojoguti, ermita de Nuestra Señora de las Nieves en Quejana, Menagarai (incluso
dentro del cementerio hay un ejemplar), Respadiza, Lezama, Lendoño de Arriba, ermita
de Poza en Lendoño de Abajo, Belandia y Mendeika; además, está presente en
otros lugares simbólicos no religiosos como el ayuntamiento de Artziniega o el
Alto de Zaraobe.
Bizkaitarrentzat garrantzi historiko, eta bereziki sinbolikoa
izan zuenak, nahiz eta duela zenbait mende desagertu, Luxaondoko (Aiara) Malato
Zuhaitza izan zen. Bere kokapena gogoratzeko gurutze bat eta oroitzapenezko
plaka bat ezarri zuten Bizkaiko Batzar
Nagusiek 1730-an. Kondairaren arabera, Arrigorriagako gudan Bizkaiko lehen jaunak,
Jaun Zuriak, leondarrak garaitu eta leku horretaraino atzera egin erazi zituen,
zuhaitz hura Bizkaiko Jaurerriko muga bezala markatuz.
Un árbol de relevancia histórica y, sobre
todo, simbólica para los vizcaínos, aunque hace ya varios siglos que desapareció
fue el Árbol Malato de Luyando (Ayala). En su lugar una cruz y una placa
conmemorativa colocada por las juntas generales de Bizkaia en 1730 recuerdan el
sitio donde crecía este árbol. Cuenta la
leyenda que en la batalla de Arrigorriaga el primer señor de Bizkaia, Jaun
Zuria, hizo retroceder a los leoneses hasta este lugar, señalando este árbol como
límite y frontera del Señorío de Bizkaia.
Jakina da gure
lurraldeetako zuhaitz batzuk batzarrak osatzeko erreferentziazko gune
tradizionalak izan direla. Badakigu,
esate baterako, Menagaraiko auzotarrak
madariondo baten pean biltzen zirela. Baina gure eskualdeko zuhaitzik
entzutetsuena maila horretan Ruzabalgo Batzarra osatzen duten lau herri
bizkaitarretako herritarrak elkartzeko erabiltzen zuten huraxe da. 2016an,
Batzar horren osatzearen eta bere ordenantzen 500. urteurrenean, lehendakariak
berak parte hartu zuen Gernikako Arbolaren kimu baten landaketan zuhaitz hori zegoen lekuan.
Es de sobra conocido que algunos árboles de
nuestra geografía han sido el punto de referencia tradicional para la celebración
de concejos y juntas. Sabemos, por ejemplo, que así lo hacían en Menagarai al
reunirse sus vecinos bajo un peral, si bien el árbol más célebre en este
sentido en nuestra comarca es aquel junto al que se reunían los vecinos de los
cuatro pueblos vizcaínos que conforman la Junta de Ruzábal. En 2016, con motivo
de los 500 años de la constitución de dicha junta y sus ordenanzas, el propio
lehendakari participó en la plantación de un retoño del Árbol de Gernika en el
lugar donde se encontraba aquel árbol.
Orain arte
erlijio, historia edo gizartearekin lotura izandako zuhaitzak aipatu ditugu.
Orain aipatuko ditugunak bere ezaugarri fisikoengatik, tamaina, edertasuna edo
adinagatik dira nabarmenak.
Hasta aquí hemos hablado de árboles con
una vinculación histórica, social o religiosa, los siguientes ejemplares que
pasamos a nombrar a continuación destacan simplemente por sus características
físicas, dimensiones, belleza o edad.
Aiarako haritz (Quercus robur) zahar eta
handienak lepatutako zuhaitzak dira. Oraindik tamaina ederreko batzuk
mantentzen dira, haien artean adinagatik Artziniegako Arteako Santutegiko
parkean daudenak azpimarratuko genituzkeelarik, eta tamaina edo garaieragatik Olabezarko eskola zaharren ondoan dagoena,
edo Larrinbeko Askargan baserriaren ondoan hazten dena, gutxi batzuk
esatearren.
Los robles (Quercus robur) más grandes y viejos del valle son árboles trasmochos
y aún se conserva un número importante de ellos y de buen tamaño, aunque
destacarían por su edad los que se encuentran en el parque del Santuario de la
Encina en Artziniega, y por su envergadura y altura el que está junto a las
antiguas escuelas de Olabezar o el que crece junto al caserío Askargan en
Larrimbe, por citar sólo algunos.
Robles en el Santuario de Nuestra Señora de la Encina. |
Gaztainondo (Castanea sativa) zaharrik eta handienak
lepatutako zuhaitzak dira ere, eta horien artetik gailentzen da tinta eta
txankroko gaitzei biziraun duen gutxietariko bat; Okendoko Miñaur gaztainadian
dago, 6,90 mko perimetroa duelarik. Okondon ere nabarmentzekoak dira bere
tamainagatik gurbitz bat (Arbutus unedo) eta txorbeltz bat (Rhamnus
alaternus).
Los castaños (Castanea sativa) más viejos y grandes son también ejemplares
trasmochos y despunta uno de entre los pocos que han sobrevivido a las
enfermedades de la tinta y el chancro; se encuentra dentro del castañar de
Miñaur en Okendo y posee un perímetro de 6’90 m. También en esta última
localidad llaman la atención por su grueso tamaño un madroño (Arbutus unedo) y un aladierno (Rhamnus alaternus).
Madroño. Okendo |
Aladierno. Okendo |
Handik hurbil,
Malkuartuko gainan, Laudio/Llodioko udalerrian, artelatz bat (Quercus suber)
hazten da da, mendebal mediterranear
eskualdera mugatua dagoen espeziea, Euskadin oso urria, eta Aiaran ale bakar
hau egoteak bitxitasun botanikoa bihurtzen duena.
No muy lejos, en el Alto de Malkuartu
dentro del municipio de Laudio/Llodio, crece un alcornoque (Quercus suber),
especie restringida a la región mediterránea occidental con una presencia muy
escasa en el País Vasco y del que sólo tendríamos este representante en la
comarca, de aquí su singularidad botánica.
Alcornoque en Malkuartu. |
Eta zuhaitz bereziez ari garelarik, ezin ahaztu haginak (Taxus baccata). Aiaran hazten diren hagin guztiak Inesek eta Enriquek zerrendatuak eta jasoak izan ziren “Las raíces del tejo en Ayala” liburuan. Guztien artetik, Salbada mendateko Labate eremuan dagoena gailentzen da, eguraldiaren erauntsi guztiei aurre egiten dielarik bere bakartasunean.
Y si hablamos de árboles especiales no
podemos olvidar los tejos (Taxus baccata). Todos los tejos
que crecen en Ayala fueron inventariados por Inés y Enrique y recogidos
posteriormente en un libro titulado Las
raíces del tejo en Ayala. De entre todos los ejemplares destaca el que se
encuentra en el Paraje de Labate en la Sierra Salvada, un ejemplar que desafía
en solitario todas las inclemencias meteorológicas.
Zerrenda ez zen
inolaz ere hemen amaituko: Bostaratxetako putzuaren ondoan, Amurrion, pago (Fagus sylvatica)ale bikainak
diraute, Garrastatxuko baseliza inguratzen duten lizarrak (Fraxinus excelsior)eliza gaitz guztietatik babesteko
landatuak izan ziren, eta Menagarain erkametz (Quercus faginea) aparta dago.
La lista no acabaría aquí, ni mucho menos:
junto a la charca de Bostaretxeta (Amurrio) aún se conservan magníficos
ejemplares de hayas (Fagus sylvatica),
en Garrastatxu los fresnos (Fraxinus
excelsior) que rodean la ermita fueron plantados para preservar al templo
de todo mal y en Menagarai crece un quejigo (Quercus faginea) de dimensiones considerables.
Fresnos rodeando la ermita de Garratatxu. |
Haya trasmocha derribada por el viento. Bostaretxeta. Amurrio |
Ezin dugu ahaztu
gaur egun ikus ditzakegun zuhaitz hauek belaunaldiz belaunaldi erabilgarriak
izan direla bertako herritarrentzat: aziendarentzat nahiz beraientzat bere
fruituak bazka bezala erabiliz, altzariak egiteko egurra bereiziz, edo itzala
emateko besterik gabe; hori bere izakera erlijioso, historiko edo besterik gabe
bere adinagatik zuhaitzak izate nabarmena eskuratu ez bazuen, zeinarekin lotura
afektibo sakona sortzen zen. Zuhaitz
hauek gure ondare natural eta kulturalaren zatia dira, kontserbatu beharrean
gauden ondarea.
No podemos olvidar que muchos de estos
árboles que aún hoy podemos contemplar sirvieron durante generaciones a sus
vecinos de una u otra manera: aprovechando sus frutos como alimento tanto para
el ganado como para ellos mismos, seleccionando la madera para construir
muebles o simplemente para darles sombra; cuando no se había creado una vinculación
afectiva con el árbol por haber adquirido una destacada identidad por su
carácter histórico, religioso o su longevidad. Estos árboles son parte de
nuestro patrimonio natural y cultural, un legado que tenemos la obligación de
conservar.
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